God morgon

Ligger nu i min säng efter att ha ätit lite frukost och innan det är dags för att göra turne i stallet.  Idag så ska det börjas med Antalaya, om nu Catrin mår bra vill säga. Hon skulle inte prata idag sa hon igår. Varför det indrar ni? Jo hon har aliens i halsen. Sant! Aliens i halsen. Hoppas upp och ner, gör så att hon fr'äser som en katt och rasslar som en gammal tramp moppe. Men hoppas det inte blir värre än hosta och inte kan prata förskylning så hon inte får så som jag har haft. Tiden finns inte för det. Falsterbo kommer med stormsteg. Vi ska åka ner och bygga upp tältet till montern på lördag. Alla ska åka ner sedan åker jag upp igen med Catrins pappa och blir all alone here på gården! Men ska bli så skönt. Jag hästarna och lugnet. Det kommer bli som semester för mig, fast att det kommer vara en hel del at göra här under veckan!

Något som ska göras innan det är dags för tävling med chion är att knoppa honom och rida med hemma innan. Tror inte att han bryr sig så mycket men även Catrin tyckte att jag skulle ta och göra det ifall han tycker det känns knepigt med manen och pannluggen flätade och ihoprullade i hårda boller. Och för er som inte vet vad knoppar är för något ska jag försöka förklara det.  Man delar upp manen i lika stora delar till att börja med och sedan flätar man en del i taget och sedan rullar man flätan så det blir som en knopp kan man säga och det ska vara så hårt som möjligt så att det sitter under hela ritten. Det finns en uppsjö av olika teknik och metoder av knoppar.

                                              

Här ser vi Minna och å¨Don Charly med fin fina knoppar. (Chirons pappa)

Ha en fin fin dag!

Kram
Timmie


Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh, när du skriver om knoppning minns jag själv när jag skulle tävla på ridskolan Udden. Eller när vi flätade ardennerhästar inför utställningarna...för länge, länge sedan. fast det var mest katja som flätade, jag försökte assistera...haha.

2009-07-07 @ 12:34:18
URL: http://melanoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0