Då så!

Var allt klart för idag! Hästar nattade och klara även jag är klar!

det kommer fler dagar med sol framöver!Dagen är till sin ände och hoppas ni varit nöjda med eran dag.

Förvanar till er icke hästintresserade så blir det ett långt inlägg!



Chiron idag var lite svårmanövererad. Han var verkligen fram idag. Vilket är positivt men, han lyssnade inte riktigt på mina hjälper utan körde sitt egna lilla race. Så när jag red fram så gick vi tillbaka till en suverän övning. Volter vid varje bokstav och mot väggen övergång till halt. Höll på så i skritten ett tag tills han tog mina hjälper och började lyssna för min sist. Sedan gjorde jag åter skrittvolt men mot staketet gjorde jag övergång till trav, höll mig kvar på samma volt och åter mot staketet övergång till skritt. Skrittade sedan till nästa bokstav och gjorde likadant. Så gjorde jag upprepade gånger tills han kom tillbaka och började lyssna på min sits och mina hjälper. När han blir så taggad så blir det att han skärmar av mig som ryttare och bara fortsätter.  Samtidigt som jag vill att han ska ha kvar sin framåtbjudning vill jag ej ta tag i honom utan löser det med övningar där han bromsar sig själv, men man får ändå inte tappa energin. "energi utan att rida fort"

Under programets början kändes det riktigt bra, första mellantraven kom vi inte rikgtigt igång till en början men blev en bra övergång. Skritten var bra lika så. Sedan kom vi till dagens svåra moment. Vid bokstaven A arbetstrav till bokstaven F då det blir fattning höger arbetsgalopp. Den fattningen fick jag göra om ett par gånger. Han gick emot och ville springa iväg. Men till slut gick det bra och en 7a fick vi till på fattningen. Volten i arbetsgalopp gick bra men nu så kom vi till mellangaloppen som börjar direkt efter volten. Där tände han till verkligen och flög iväg som satan i gatan och ett byte blev i upptaget. Men fint byte dock, vi som aldrig har tränat på byten heller. Men det var bara till att vara kall i magen och rida om, då blev det bättre resultat. Den sista mellantraven fick vi dock till riktigt bra, och den brukar vi ha svårast för. Den är längs långsidan och det brukar vara svårt att hålla igång hela vägen utan övergången blir ganska så överstruken, alltså liten skillnad, men idag! Sicken trav det blev! Halten vid C direkt efter gjorde han kano bra. övergången, soo lovley. Sedan var det vända uoo vid bokstaven E och sedan halt hälsning vid G, halten blev ngt pytte sned om man ska vara väldigt petig men han stod jämt så det var bra för att vara Chiron.

 

Vi avslutade med att INTE rida egenom något av programet, vi vet vad vi behövde öva på utan Britt gick bara egenom vad hon tyckte. Innan avslutning så gjorde jag om voltarbetet jag beskrev tidigare så han inte lär sig spela penna med rytatren för han är stark, utan åter till voltarbetet i skritt så han åter kom tillbaka och lyssnade på mig och han sjävl fann ett lugn. Han blev nog lite stressad själv för att han var så ambitiös och blev då att han skyddar sig med att stänga av och gå in i en liten bubbla. Men sedan så fann han sin trygghet och kom tillbaka till mig. Jag tycker det är viktigt att man inte blir stressad av när sådant händer, man fullföljer sitt arbete i lugn och ro och gör övningar som hästen känner igen och få den trygg igen. Den planen har jag alltid om Chiron skulle bli så på tävling, han känner igen övningarna och vet vad som väntas av honom.

Nu tänker jag säga godnatt och hoppas ni haft en fin fin Tisdag!
Och ursäkta för det ganska så långa inlägget, men inte lätt att förklara med få ord i detta ämne!
sov söttt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0