Lördag

It is!

Sovit gott??

Har jag i alla fall gjort och är redo att gå ut till stallet.

Ikaros ska jag rida ut, Chiron joggas på banan och Chicko ska gås med. Idag verkar det inte till att snöa i alla fall vilket är wondebaum liksom!

FRÅN FLYINGE

Minna Telde och Isac vidare till final AVELSCHAMPIONATET: Tävlingsledningen har behandlat och, enligt Moment 272 TR II, avslagit den inlämnade protesten mot att Minna Telde fick fortsätta rida i torsdagens kvalklass för 4-åringar trots att hennes häst Isac hade blod i munnen.

                                         

I artikeln skriver dom även att domarkollegiet hade uppmärksamat blodviterna och påpekat för ryttaren alltså då Minna men inte aggerat! På unghästtävlingar så är det NOLL tollerans mot blod i munnen. Jag har sett några enstaka gånger då hästen har bitit sig i tungan, likadant som en hund på en hundutställning så kan det faktiskt ske. Jag tycker inte heller att man ska dömma Minna på förhand. Jag har inte varit där nere och sett med mina egna ögon. Men på tok för många tar säkert saker för givet och i nästa ridsport kan jag se en artikel "Minna Telde gjorde så hästen blödde i munnen"  Om nu Minna hade varit så "brutal" borde det kanske ha synts på framridningen eller? well well åter till artikeln. Oavsätt vilken ryttare eller häst det än är som är inne på banan ska alla ha samma regler, INGEN särbehandling. I reglementet står det klart och tydligt följande:

[Mom 272 Om domarordföranden finner att häst visar tydlig hälta och att denna inte kan betraktas som en tillfällig oregelbundenhet i gången, avbryts ritten och ekipaget skall lämna tävlingsbanan i skritt. Även vid annan nedsatt prestationsförmåga eller allmäntillstånd som bedöms som olämpligt eller stötande för fortsatt uppvisning, skall domarordföranden avbryta ritten. Ekipaget utesluts ur klassen och skall lämna banan i skritt. Domarordförandens beslut kan ej överklagas.]

Men nu aggerade inte domarkollegiet och Minna får därmed rida finalen! Så det återstår att se vad som sker då! Och vad denna debatten kommer leda.

Jag tycker ÄNDÅ att man inte ska dömma ifrån artikeln. Någon hade skrivit bland kommentarerna till denna artikeln att "Hon håller i trådarna och tydligen för hårt" Enligt mig onödigt skrivet, att anta saker utan egen säker vetskap och sedan uttala sig om det är bara onödigt. Ta reda på fakta sedan prata! Nu var det bara en prensip sak som jag tog upp just det. Det förekommer så ofta att folk egentligen inte har en aning om vad det är dom pratar om eller vad som skett. Men ändå vet dom mest och uttalar sig och man blir nästan mörkrädd!

För min del är det bara till att vänta och se vad som sker om hon ändå kommer att rida finalen eller ej. Jag kommer verken säga ditt eller datt, för eller emot. Men tycker inte att man ska vara fördomsfull, fakta först sedan prata.

 

Som sagt nu ska jag ut till mina små liv ute i stallet!!

 


Kommentarer
Postat av: Corinne

Sv: Skicka bilder, beskrivning på hur du vill ha den & vilken färg du önskar ,så fixar jag den idag! Puss & Kram vännen!

2009-10-17 @ 10:16:01
URL: http://corinnesadbergg.blogg.se/
Postat av: JennyM

Så himla löjligt, Minna är väl en av dom (få..) som verkligen vet hur man rider mjukt.. Tror knappast det är hennes fel, dessutom är det ju inte helt ovanligt att hästarna faktiskt biter sig i tungan ibland. Visst det är väl inte jätte bra kanske men man kan ju inte linda in dom i bomull direkt. Dessutom biter jag mig själv i tungan ibland med.. och jag anser inte mig själv må så dåligt för det =P

2009-10-19 @ 02:41:25
URL: http://jennymagnusson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0