De var som fasen


Vad tiden springer iväg! Nyss var klockan 18.00 och jag skulle gå in till mig. Men så blev det inte då Catrin bara skulle göra det och det och bara det. Sedan var klockan, dags att plocka in hästarna och fodra! Ibland blir ja lite smått less. Jag har lite att göra själv också!!!! Melanoz har du hört talas om ordet Nej.....Nej det har jag inte!

Dagen har för övrigt rullat på och är nu på sin ända! Catrin har åkt iväg och gjort en sak idag men vad får ni inte vet ännu! Kan säga att det kommer bli sååå bra!! ÄNTLIGEN!!

                                     
                                                                              (En äldre bild!)

Chiron gick inte fullt så bra ida. Jag har i alla fall konstaterat att jag inte ska rida när ja har migrän som igår. För det första, vad ger det?? Ingenting! Bättre att longera eller rida ut i skogen!
Det som var idag i alla fall var att han var styv i sitt höer bakben och trängde med sin vänster bog. Fick rida på en stor 20 metersvolt. Försöka hitta jämt stöd och minska volten succesivt. Sedan ökade jag volten succesivt med hjälp av sidförande vänsterskänkel, ledande tygeltag på högertyeln för att visa vägen. Så fick vi hålla på en stund med övergånar i mellan. Han tog inte min skänkel till en början och i stället för att ta i med sitt höger bakben i vänstervarvet så fattade han i stället galopp. Mycket enklare så tycker han. Catrin fick hjälpa mig att driva fram honom så ja kunde koncentrera mig på stödet. När Catrin sprang brevid i volten så fick jag hjälp med att hframåtdrivande hjälper samt att han började vänta utan att falla isär frammåt. Ibland hamnar man i dö-lägen då man inte ha fler hjälper att ta till. Ida fick jag ett sådant läge. Istället för att bli "frustrerad" och kanske börjar sparka och använda spöt på hästen så tog jag hjälp av Catrin. Till slut gick det riktigt bra. I galoppen fick jag rida lite förvänd galopp för att komma åt honom då jag är TVUGEN att rida. Då rider jag längs långsidan, sedan rider jag in mot medellinjen håller den ett par meter och sedan ut på spåret igen. Så jag rider som en båge längs långsidan. Efter den förvända galoppen så ökade jag på, på andra sida så ja fick igång bakärran, måste gå fram! Avlutade sedan passet med att lägga 10 metersvolter i trav, övergång mot staketet så han började åter lyssna på min sits. När vi väl fått igång honom bak så vill han bara fram. Gjorde tre sånna volter med övergångar i båda varven så att han kom tillbaka! Så vi fick igenom passet bra och fick ut det vi ville fast Chiron helst hade velat lulla omkring haha! Detta var ett "I det stora hela" ur ridningen idag.


I morgon ska jag svara på en kommentar så kika förbi då!

Nu så är det dags för mig att krypa ner till sängs, I morgon kommer Britt Hammar hit och ska ha prorgramträning. För er som undrar vem hon är kan jag skriva att hon är en grand prix dommarkandidat! Mycket kunskap och gott öga har hon. Ni kan även kika in på min hemsida där kan ni finna under aktuellt vad som händer och fötter här på Dreesyrgården!

Natti Natti Bloggen! Vi skrivs och läses i morgon!

Kram
Timmie



Kommentarer
Postat av: Emelie

Åh, jag vill bara rida när jag hör hur du tränar och kämpar på med "din" häst :) Kram

2009-09-15 @ 23:18:35
URL: http://melanoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0