Borde vara hårdare!

Flera har både läst och uppmärksammat på bloggar samt tidningenridsport.se om Djuren som dog av svält!

Det finns MÅNGA fall där dålig djurhantering finns och det blir många varningar hit och dit. Men nu kanske jag är dum. Men om någon får en varning för att åtgärda problemet och sedan inte gjort någon åtgärdning så får dom en varning till och en varning till. Känns det inte lite så?

När saker sker som så dålig tillsyn och skötsel av djur att dom dör av svält etc. Så SKA man INTE få lov att ha djur är min åsikt. I vissa fal kan den kanske gås med på att få en "prövo perido" eller liknande. Men varför ska det vara så mesigt här i sverige.

I usa. Så tar dom djuren ifrån ägarna om det inte åtgärdats eller om djuret är för illa där ann att man inte kan åka utan att ta djuret därifrån. Men inte här i sverige? eller har jag fel?

Det är inget lätt jobb att jobba iniom djurskyddsverket etc. Men man kanske skulle lägga om lite rutiner eller varför inte införskaffa som USA har och ha djurpoliser. Det är säkert en kostsam sak men tror inte ni sådana här fall som att djur dör, eller hittas svårt vanvårdade djur kanske skulle minska. Att det kan bli straffbart.

Hästägaren fick 50 dagsböter á´50 kronor för brott mot djurskyddlagen.
ÄR DETTA ETT SKÄMT? För mig skulle detta bli et fängelsestraff till minst ett år!!! och aldrig mer ha rättigheten till djur. För det som stod i artikeln med avlidna hästar för att dom har fått vara utan mat, är grymt!!!


Troligen så har de stackars djuren det bättre nu än tidigare!


Kommentarer
Postat av: Anneli Johansson

Håller helt och hållet med dig! dagsböter va de allt? a man undrar ju asså som lina skrev i sin blogg, dom är noga om takhöjden tex är rätt i stallet när det handlar om någon cm men dessa stackars hästarna då! ne detta tycker inte jag är ok!!

2010-11-16 @ 15:41:57
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

Håller helt med, som du vet av mitt inlägg! STRAFFEN ÄR ALLDELES FÖR MILDA, visserligen för de flesta brott i sverige. Men djuren kan inte försvara sig eller liknande och är helt i ägarnas händer, varför man har ett otroligt stort ansvar. Blir så ledsen av allt så här, och till slut avskärmar man sig ju

2010-11-16 @ 16:49:46
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Karin

Sverige borde ha ett RSPCA som USA, Australien, England och Nya Zeeland. Säkert fler länder som har det. Jag fattar inte varför Sverige är så jävla efter, det säger väl sig självt att man måste ta sånt här på allvar, man kan inte bara låta folk komma undan hela tiden!

Sverige behöver också en djurpolis, som har koll på vilka som har haft djur som de misskött tidigare så att de kan åka och kolla upp så att de inte gör samma misstag igen! Nu är det ju vi civila som måste anmäla om vi ser någonting, men det är ju inte så himla lätt att göra ju, det är så mycket vi inte ser! Usch, jag blir så suuuuur!

2010-11-17 @ 08:51:57
URL: http://mysigkudde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0