Varför så?

Jag tror att många såg det som en tragisk händelse när Totilas såldes och att ett ekipage skildes.

Satt och läste en artikel om Visser och Totials på engelska där det även fanns ganska så dumma kommentarer. bland annat "Hope the Vissers enjoy the money.They can’t have many friends left." Jag kan hålla med om att det var tråkigt att skilja på ett team som Edward och Totilas. Men om jag ska vara ärlig, hade jag varit ägare till Totilas eller en anna  världs cup häst och blivit erbjuden sådana enorma summor pengar. Hade jag också sålt.

Nu kommer säkert många skriva eller tänka "De handlar inte bara om pengar" Men vänd på det och lek med tanken att det var du som var i deras ställe. Hade du tackat nej till 250 miljoner kronor? För mig hade det inte varit försvarbart att tacka nej.

Men det som förvånar mig mest är att hur elaka personer kan bli. Att Visser inte skulle ha många vänner kvar? Vad är det för en kommentar? Som jag skrev innan. Tråkigt, jätte tråkigt att ett sådant ekipage delades, men jag förstår även ägarna. Dom som skriver dessa dumma kommentarer behövde nog inte betala försäkring, och leva upp till folkets förväntningar och allt som hör där till. Även om det var en häst, ett djur. Så blir det nog svårt att se åt sidan när det kommer in sådana enorma summor.

Totilas ridden by Edward Gal in the victory gallop after the Grand Prix Freestyle at Kentucky and their third gold medal. © 2010 Ken Braddick/dressage-news.com

Men det är intressant att se hur folk blir när något som dom tycker är fel och inte ville skulle hända, hände. Totilas är en klass för sig men jag tror inte heller Edward står utan någon bra häst och Visser kommer säkert fortsätta att hjälpa Edward med bra hästar. Det får man ändå hoppas med allt jobb han gjorde med Totilas.

Men det jag ville få fram var att även om jag som privatperson tycker denna "skilsmässa" var tråkig så anklagar jag inte de gamla ägarna för att sälja. 

Men visst är det tråkigt att pengar ska styra så mycket som det gör. Jag är väldigt fasienerad hur man kan prissätta ett djur till så mycket pengar. Även om det handlar om en halvmiljon och uppåt. För hur det än är så är det ett levande djur och precis som vi människor och i morgon kan det vara ett skadat djur eller till och med ett avlidet djur. Saker kan hända.

Vad tycker du? Är det rätt att vara dum mot Visser, de gamla ägarna och säga att det var världsfel och en katastrof mot dressyrsporten att göra så?

Här kan ni läsa en artikrel från tidningenridposrt.se




Kommentarer
Postat av: Nadja

De flesta skulle inte sagt nej om de blev erbjudna såna stora mängder pengar. Det är väl bara kul att skriva skit om saker, för man inte kommer på något positivt med det.

2010-11-20 @ 10:16:29
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Emily

Jag tycker att det är en katastrof att inte få se Edward och Totilas tillsammans mer. Det gör mig rentav ledsen, hade såå hoppats på att få se dem live nån gång men nu blir det ju inte så. Men jag förstår att man inte kan tacka nej till en sådan summa pengar. Dock är det skittråkigt att det alltid är pengarna som bestämmer, oavsett vad det handlar om. Pengar, pengar pengar!

2010-11-20 @ 11:38:48
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

Money talk! Det är väl så det blir om man inte äger hästarna själv osv. Känns inte värt att diskutera tycker jag. Det är som det är liksom

2010-11-20 @ 12:35:48
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Sofia

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att dom fått för mycket skit kastat på sig! Det var ju faktiskt deras häst, och inte Gals. Gal har gjort så mycket han kan på hästen, det är inte precis som om han skulle kunna toppa fler världsrekord (hur kul är det egentligen att se med hur många prosent man kan slå sitt eget helt SJUKA världsrekord) och utklassade hela VM, han har vunnit allt han kan med hästen och på ett sätt så har nog Totilas gjort allt som är möjligt, så om PS skulle vela ha han till avel bara är det ok, lovar att Totilas inte kommer klaga ;)

Tycker att alla blir så sura för att dom sålde honom, men det är såhär hästvärlden ser ut. Gal har nog bäst möjligheter i världen att få mins lika fina hästar efter Totilas, Tack vare Totilas, och såklart han blir sur/ledsen för att en häst han haft 6 år (?) säljs, men som sagt så är det inte hans häst, och det hade varit extremt girigt av Gal att vela ha kvar honom för sin egen "peronal gain".

Finns mycket mer att säga, men jag sparar nog det haha! Lite lång kommentar ;) Vill bara säga att jag inte försvarar Visser öht, dom hade redan pengar så det räcker och blir över, så det är inte som om dom säkrade sin ekonomi för livet ut, det har dom redan gjort. Dom är SNUSKIGT rika!

2010-11-20 @ 13:37:06
Postat av: Eleonor

Nej! Edward Gal var ju också förstående med affären vad jag läst o hört.

2010-11-20 @ 14:57:12
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0