hmmm....

När vi har varit iväg och kollat dräktigheten på stona så har jag uppmärksammat en sak.
När jag ska iväg med en häst oavsätt om det är till träning, veterinär, tävlingar etc. Så skiner mina hästar jag åker med. När vi har åkt iväg så är till och med tränset uppputsat och fixat. Men det lustiga är att jag har sett flera stycken komma med sina ston helt leriga på rumpan, obortsad man & svans och ser nästan ut som utegångsfår en del av dom.  Är det bara jag som reagerar så? eller är man allmänt pedant och överarbetar?



Jag skiter egentligen fullstädnigt i hur folk ser ut, om hästarna är iordning gjorda eller inte, men kan inte heller sticka under stolen med att jag tycker det är roligare att se en icke lerighäst än en lerig. Det jag kan känna om vi ska iväg med en häst är att folk ska se hur väl man tar han om sin häst. Jag vill att det ska se professionellt ut. Allt helt och rent så att säga. Det är inte det att man ska ha ett dyrt lyxigt ledträns eller världens flådigaste lädergrimma. Men bara att hästen är borstad, man och svans är i ordning gjorda gör en stor skillnad, tycker jag.

Visst, jag kan nog vara lite yrkesskadad, kollar alltid på om manen ser ryckt eller klippt ut, om kronränderna är klippta, om hovarna är tvättade, om hästen har klippt svans upptill eller inte. etc. Jag är alltid supernoga med sådant och älskar att pyssla med hästarna på så vis. Kan tycka det är superskönt att vara själv i stallet på kvällarna och bara pula med pollarna.

Sedan kan jag hålla med om att hästar som kanske går på bete inte ska vara megarycktade då "skiten" och fettet i pälsen ändå kan hjälpa dom med insekter etc. Men om man ska iväg så är väl kanske inte borstning helt fel, eller?

Vad tycker ni? Är jag alldeles för petig och pedant eller kan ni hålla med?



Kommentarer
Postat av: Sandra

För mig är det en ren självklarthet att hästen ska vara borstad och välskött när man åker iväg, eller inte bara när man åker iväg. Jag borstar min häst noga varje dag vare sig jag ska rida eller inte. Det ser jag som rent förnuft.

2011-08-23 @ 15:38:27
URL: http://minridtravare.blogg.se/
Postat av: Erika

Klart hästen ska vara ren o fin när man åker iväg.

Jag brukar putsa tränset osv också när jag ska iväg med hästen/hästarna :)



Sist vi åkte till klinik smörjade jag tränset , borstade hästen jätte noga m.m.

Man vill ju inte komma med en smutsig häst.

2011-08-23 @ 15:56:41
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Av och med Maria & Pearl på ~ Hoppbloggen~

Så fort min häst ska köras någonstans antingen det är tävling eller bara träning så ska alla saker skina och pälsen "måste" glänsa! :) Skulle gärna knoppa till träning också med då får man så konstiga blickar ;)

2011-08-23 @ 19:20:37
URL: http://jumpingforlife.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Håller med. Är noga även hemma och villa ha ordning och reda omkring mig, och självklart städat!



Men kan inte låta bli att le lite åt din "arbetsskada". Min pappa jobbar med belysning och direkt men är nån stans med honom kommenterar han det. Jag jobbar i butik, främst med möbler, så jag kan ju inte låta bli att kolla lite extra hur saker är monterade, vart de kommer ifrån m.m.



Varför inte spinna vidare på det och göra ett inlägg om "extreme horse makover", smarta tips du lärt dig genom åren och vilka småsaker som höjer helheten?

2011-08-23 @ 19:42:34
URL: http://beawall.blogg.se/
Postat av: Terminalglasögon

Är det lagligt att åka häst till jobbet?

2011-08-23 @ 20:11:43
URL: http://www.terminalglasogon.com/
Postat av: Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse på bloggen!

Tänkt samma tanke när jag varit med C och hans ston på dräktighetskoll. Vissa ston ser ut som... ja jag vet inte vad, rena är de iaf inte.



Respektlöst mot de som jobbar på stationen tycker jag :/ Kanske också bara petig

2011-08-23 @ 21:23:13
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Åsa

Håller med. Den kanske inte behöver badas och flätas ;) men man kan väl dra över den med en bosrte i alla fall!

2011-08-26 @ 12:28:31
URL: http://hasteriet.blogg.se/
Postat av: Katrinne

Mycket roligare med rena putsade hästar och träns! Fortsätt med det! :)

2011-09-02 @ 12:37:36
URL: http://ryttare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0