Vad är bra?

Måste bara skriva om en sak och dels för att jag gärna vill höra vad ni läsare har för uppfattning om detta.

                              

Ibland så hör man att det verkligen gick skit på träningen, eller hur super bra det gick. Men det kan verkligen skilja sig från ryttare till ryttare när det gick bra respektive dåligt. Personligen tycker jag att en träning har gått bra om man har fått något nytt att bita i, när man kanske som ett exempel fick hästen ett snäpp mer samlad i galoppen, eller man fick hjälp med att hitta känslan, tekniken på hur man ska komma över ett problem etc.

Efter en träning kan man kanske känna sig nöjd. Känner jag mig nöjd efter en träning så brukar jag alltid ställa mig frågan "Varför är jag nöjd?" Vad var det som gjorde att jag kände mig nöjd? I min värld så räcker det inte alltid att bara känna sig nöjd eller missnöjd. Vad är orsaken till att man känner som man känner. En träning har jag med mig till nästa träning som jag sedan har med mig till träningen därpå. Annars kan jag känna att det bara blir träning på den dagen den tiden.

När jag säger att en träning har gått dåligt så är det oftast mig själv som jag beskyller. (förutsatt att man trivs och är nöjd över sin tränare) att jag red dåligt, hade dålig koll på min kropp, hade fel tänk i huvudet etc. Känns som att man bara gör fel, sitter fel och kanske känner sig "klumpig"I min värld är det upp till ryttaren till att få det til att gå bra.  Nu sker detta kanske väldigt sällan. Men man är inte alltid i toppform. Men ibland hör man bara att nä det gick skit på träningen, hästen ville kanske inte gå fram för ytterskänkeln eller inte runda sig för innerskänkeln så vi var tvungna att traggla med det hela lektionen. Då slår det mig alltid en tanke. Att det är kanske det som behövs tränas på för man själv som ryttare har inte lyckats få igenom det ordentligt under veckans gång, man har kanske inte kommit åt hästen och fått den till att gå fram för ytterskänkeln eller rundat sig för innerskänkeln. Så när en träning kanske har gått "daåligt" brukar jag analysera ännu mer. Vad kom vi fram till? hur gjorde vi i just det läget? Hur var jag placerad i sadeln för att jag skulle få mig själv till att sitta rätt? mm. Någonstans i det man känner är dåligt finns det alltid en nyckel som man vrida om och öppna dörren så att man kommer vidare.

Nu är detta bara en liten fundering och så som jag brukar tänka och känna efter träning. Är det något som ni kan känna igen er i eller hur brukar ni känna och tycka efter träningar? När tycker du det har gått bra respektive dåligt på en träning? 

 






Kommentarer
Postat av: Line

En bra träning för mig är när vi når nya mål, tex att genomgående ha mjuka övergångar eller bra halter, att flyta in i galoppen i stället för att hoppa in... Egentligen när större delen av passet har gått till på ett mjukt och harmoniskt sätt där vi båda har förstått varandra.



Ett dåligt pass är då jag känner att jag inte alls har kunnat förmedla mig om vad vi ska göra, om jag inte lyckas lösgöra honom.. Tja, helt enkelt om jag inte lyckas med att lösa problemen som uppstår.



Men det viktigaste tycker jag är att alltid hitta det som faktiskt gick bra, för ett HELT pass kan bara inte gå dåligt! Då får man hitta de där små sakerna, som att EN fattning gick bra, EN suveränt uppställd och harmonisk halt, eller bara att han åtminstone pussade och buffade på mig efteråt och därmed inte tyckte jag var allltför hemsk ändå ^^

2011-08-03 @ 15:42:16
Postat av: Camilla- Bloppis på Bloggen

När passen går dåligt blir jag väldigt frustrerad på mig själv att jag inte rider bättre eller att jag inte kan lösa problemen som uppstår. Är väldigt självkritisk och bra pass när hästen går fantastiskt är jag ändå inte helt nöjd med min egen ridning men väldigt nöjd med hästen istället. För i min värld kan hästen det mesta om ryttaren lyckas visa och förklara rätt.



Jobbar varje pass på att hitta bra saker att fokusera på och det går lite bättre varje gång. Mycket svårare att berömma sig själv än att kritisera sig :)

2011-08-04 @ 00:12:51
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Eleonor - Ridlärare & Hästföretagare

Bra inlägg! Då kan jag fortsätta diskussionen med varför många säger: "Åh hoppas de går bra på träningen idag för ****** "



visst - SJÄLVKLART vill man att de ska gå bra och att alla ska vara nöjda och glada, men för att få ut något av träningen så BÖR de väl inte gå HELT toppenbra om du ska få HJÄLP med ditt problem!



De är som att många "fisrider" för att de ska få en mellanmjölksträning och vara "bäst" i gruppen än att verkligen visa upp: "de här har vi problem med".



Trevlig helg Timmie!

/ Eleonor

2011-08-05 @ 10:03:17
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag väljer alltid att fokusera på det vi är bra på. Jag ger mig själv en klapp på axeln nästan varje gång och försöker fundera ut vad som gick bra!



Är det något som gått dåligt så pratar jag med min tränare, eller försöker lite själv och testar nya övningar. Oftast har jag någon idé på hur jag ska lösa saker och ting. Annars tar jag det nästa ridpass med min tränare på marken :) Tack och lov har jag hittat världens bästa tränare som alltid lyckas lösa mina problem! :D



men som sagt, jag fokuserar på det som går bra. Jag tränar såklart på det som måste tränas på! men efteråt tänker jag på det som gick bra.

-Ska man gå runt och vara missnöjd med sig själv hela tiden och fokusera på det dåliga så kommer man tappa inspirationen, motivationen och självförtroendet till slut.

2011-08-07 @ 19:11:14
URL: http://www.saraaandersson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0