Dressyrprograms tips!

Det finns mängder med knep och knåp på hur man kan lära sig ett dressyrprogram. Tänkte dela med mig lite av hur jag brukar göra när jag lär in ett program.



Det som kan hjälpa till bland annat är att man har ganska så bra koll på vart bokstäverna sitter på bannan. Det skiljer sig lite beroende på om du ska rida en på en kort respektive lång bana. LB:2 t.ex. är på lång bana och LA:1 går på kort bana.

Fördelen med att veta hur bokstäverna sitter gör det lättare att se det framför sig i huvudet när man pluggar in programmet.

Men något som jag tycker är bra att lära sig, när man har fått lite mer vana av att rida och plugga in program. Är att jag lär mig själva bedömningsgrupperna.



Som ni kan se på bilden så står det bland annat 1, 2,3 osv och det som jag har gjort en ring runt är alltså en bedömningsgrupp.

Anledningen till att jag lär mig dressyrprogrammen på detta viser är att om det skulle ske något som gör att betyget inte blir så högt på just en bedömningsgrupp så har jag koll på när nästa bedömningsgrupp börjar och avslutas vilket kan ge mig en möjlighet till att kanske vinna tillbaka den poängen i den andra bedömningsgruppen.

Vi säger att på bedömningsgrupp nr 2, att volten blir allt annat än en volt och jag själv känner på mig att detta blir inte bra betalt. Då vet jag att från bokstaven m och mellantraven tillhör en annan bedömningsgrupp, som gör att jag kan satsa på den och få bättre betalt där i stället. Hade volten och mellantraven suttit ihop i samma bedömningsgrupp hade ju hela den gruppen fått en lägre betyg då volten inte blev som är menat. I och med att man vet att volten inte blev bra så kanske man tänker "äh ingen ide att satsa på mellantraven" men nope, då vet man att bedömningsgrupen slutar med volten, nu satsar vi på nästa alltså mellantraven!

Det som även känns bra är att man också på vägen lär sig vilka bedömningsgrupper som har koefficienter!

Hoppas ni förstår vad jag menar och kanske kan få lite användning av detta till den nya tävlingsterminen.


Kommentarer
Postat av: Nina

Ja det gör du rätt i. Särskilt Escape to the country är helt fantastiskt. Men så älskar jag ju England också. =)



Hoppas att du också får en bra dag.

2011-01-07 @ 15:37:42
URL: http://smahundtassar.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Annars är ju stallbacken super om man inte kan bokstäverna ;D Nice blogg!

2011-01-07 @ 18:16:14
URL: http://bigpromice.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag använde alltid en matta hemma och så lade jag ut bokstäver skrivna på papper vid mattans kanter. sedan sprang jag runt, runt på mattan tills jag var yr och kunde programmet :)

Kram

2011-01-08 @ 00:06:35
URL: http://melanoz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0