Därför



 VS  


Jag är bara tvungen att få  skriva av mig lite.

På ett flertal bloggar som man av någon anledning kikat in på kommer det ofta upp.

"Varför ska alla proffsryttare ha de dyraste sakerna" "varför blir Börjes, hööks och liknande dissade hela tiden" "Varför köper man ett träns från Otto Schumacher när det finns snarlika på Hööks för mindre än halva priset, sådana människor är ju bara så bortskämda, bara ute efter att synas med dyra märken"

Nu är det inte alls ordagrant från någon blogg eller direkta texter, utan på ett ungefär.

Men jag tänkte skriva min syn i det hela. Varför jag kanske köper ett träns från Otto Schumcher istället för Hööks. Eller Pikür ridbyxorna istället för för Börjes.

Det kan vara skillnadet till varför, en del köper dyrare saker för att dom vill och tycker det känns bra och kanske tycker det är snäppet snyggare. Jag däremot kan göra det av ekonomiska skäl gällande vissa produkter.

Vi kan t.e.x. ta ett par ridstövlar. Där väljer jag hellre att lägga pengar på ett par stövlar än att köpa ett par från Hööks för 1800 eller liknande. Varför? Jo, för kvalitens skull. Det är skillnad på om man har sin lilla häst som man rider, eller om man rider någon gång i veckan mot att rida flera djur om dagen. Ju mer man rider ju mer slits sakerna. Likså med ridbrallor, där kan hööks visst vara med att slåss om kvalite, men inte alltid, därför väljer jag kanske att köpa ett par pikür med äkta skinnskoning än från Börjes med syntetskinn som slits fortare. För stunden kan man behöva lägga ner mer pengar, men oftast så tjänar jag mer på att köpa produkter som jag vet håller. Den erfarenheten har jag inte alltid av Hööks, eller Börjes.

Likadant är det med sadlar, schabrak, stigläder etc. Men det är INTE ALLTID heller att det dyraste är det bästa. I många fall så kan jag tycka att vissa märken är på tok för dyra mot deras kvalitet, vilket är så tråkigt. Men jag kan villigt erkänna att jag tycker absolut att träns från Hööks kan vara snygga, att en väst eller jacka från Börjes kan vara jätte fina eller ridbrallorna från Ge-kås i ullared är skit coola.  

Jag vill absolut inte att ni ska tro att jag springer runt i massa märkes saker, för det gör jag inte! Jag köper det jag gillar, tycker är praktiskt och snyggt. Vissa saker lägger jag hällre lite pengar på och kanske sparar något längre än att köpa något billigare där kvaliten inte är lika bra och kanske snart behöver köpa nytt.  

Det som jag helst vill ha bra märke på som jag vet är en bra produkt är läder och skinn produkter, så som stövlar, sadel, träns, grimmor, tyglar, stigläder ja, jag kan nog göra en "never ending story" lista, men det behöver inte betyda att det är det dyraste heller.

Så i mina ögon finns det absolut ingen anledning till att dissa Hööks eller liknande för att dom bara har skit produkterm för det stämmer inte, dom har faktiskt Magic Brush! Det är definetivt ingen dålig produkt, andra produkter också givetvis.  

Sedan handlar alla efter deras egen plånbok och deras behov. Jag tittar nästan aldrig på vad folk har för märke på sina saker, om det är dyrt eller billigt. Det viktigaste är att dom är nöjda och jag respektera Hööks handlare lika mycket som Pikür handlar t.e.x.

Så, bara för att en proffsryttare kanske väljer att köpa ett par Cavallobrallor iställer för Mountain Horse (har själv några MH par och är sketa nöjd) kan bero på att Cavallo brallan kan ha längre "livslängd" och sitter mer bekvämt för mer ridning per dag och inte enbart för att det är en proffsryttare och vill showa off i märkeskläder. 

Jag säger bara HANDLA DÄR DU VILL och skit i alla andra. Viktigaste är väl att just du är nöjd. Eller?


Kommentarer
Postat av: Emily - RYTTARDUON

Word! ^^

2011-07-04 @ 19:11:34
URL: http://ryttarduon.blogg.se/
Postat av: KarolinaWestberg

fett bra inlägg! ;)

2011-07-04 @ 22:11:10
URL: http://www.gotlandsryttaren.blogspot.com
Postat av: Sofia

Äh dom som klagar på sånt vill tydligen ha dyrare saker, men har antagligen inte råd? Varför annars skulle man klaga på en sån löjlig sak! Jag själv kör till 99% på pikeurbyxor och ett par stövlar jag lagt ner lite pengar på, men vad gjorde jag för en vecka sen? Jag köpte ett par as snygga ridbyxor och stövlar från hööks. Förväntar jag mig att de ska hålla? Nej, men det var också "därför" jag köpte dom, för att ha som slit och släng saker om det kanske är lerigt ute och jag inte vill ha på mig mina 6000 kr stövlar. Och man känner verkligen att det är skillnad på kvalitén på byxor. Så fort jag satte på mig dom så knakade det i sömmarna, och då pratar vi inte om ett par byxor jag fick klämma på mig.

Jag tycker inte man ska ta åt sig när någon försöker få en illa till mods bara för att man unnar sig något.

(btw så kan jag tycka att kingsland har sjukt dålig kvalité på (vissa av?) sina saker med tanke på hur höga priserna är! Jag skulle aldrig köpa något bara för att det är dyrt, det kommer helt enkelt ner till kvalitén, som du skriver)

2011-07-05 @ 02:17:18
Postat av: PATRICIA - vinn en design

Tänkte bara säga att att jag tävlar just nu ut två designer, du får bestämma allt så göra jag jobbet åt dig. Passa på!



Kram :)

2011-07-05 @ 10:53:02
URL: http://ponnynceline.blogg.se/
Postat av: Madde

Värd text! :)

Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Du kan verkligen skriva! :-D

2011-07-15 @ 12:59:05
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Jag hoppas att du fortsätter med att uppdatera din blogg - den har verkligen potential :D!

2011-07-20 @ 15:56:50
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0