Some Horse News

Fick nys och tips om en sadelgjord som jag inte har hört talas om tididgare, som skulle vara intressant att testa.

Eric Le Tixerant specialgjod

Dressyrgjord
(ca pris 1800)



Eric Le Tixerant Specialgjord för hoppning
Hoppgjord
(ca pris 2100)

Denna sadelgjorden är framtagen främst till hästar med sadeltvång och där sadeln gärna glider fram. Men den kan också göra att hästar som gärna blir små i steget fram, på grund av att trycket av en vanlig sadelgjord hamnar fel. Som ni då kan se på bilden är den formad så den ger ett mer utjämnat tryck på hästens bröstmuskelatur och hästen kan uppleva att den får mer stöd än ett "punkt" tryck.  Kan därmed ge ett resultat att hästen vågar röra sig mer. Eller som den är framtagen till hästar med just sadeltvång.

Kanske är det någon av mina läsare som har erfarenhet av en sådanhär gjord? Även om man inte har problem med sadeltvång etc. Så ger den ett jämnare tryck. Nog värt att testa!

(Ett litet tips, som man kanske inte tänker på. Att kanske ha en något längre sadelgjord så att spännerna hamnar högre upp än hästen "armbåge" så djuret inte behöver slå i spännerna hela tiden) 

Beskrivningen som jag fann på DENNA hemsidan om sadelgjorden!

Beskrivning

En sadelgjord framtagen för hästar med sadeltvång.Den är också bra när man har problem med att sadelen glider fram.Gjorden har en gummiplatta som ligger mot hästens bröstbensom gör att den stannar i läge.Gjorden har mycket hög elastisitet vilket ytterligare höjer komforten för hästen.






Kommentarer
Postat av: vikky

Den sadelgjorden verkar bra, blir faktiskt sugen på att testa den :))



Och ang "proffsen", har glömt att göra det men ska publicera svaren jag fick på min blogg, blev lite full i skratt. Tycker dock de verkar helt mongo. Undrar hur de ställer sig till fjordingar, som min till exempel. Han är bara c-ponny (139) och jag lovar att inte vem som hellst skulle klara att rida in honom och utbilda honom, jag menar han är världens snällaste men han är kallblod = tung! och envis när man ställer krav. DUUUH.

2010-09-09 @ 22:30:28
URL: http://fjordtastic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0