Kanske något underskattat?




Idag gjorde jag något som kanske görs lite för sällan? Rida barbacka och då menar jag rida ett vanligt ridpass och inte bara åka omkring i skritt.

Att rida barbacka kan verkligen  vara en bra check till en själv som ryttare. När man rider utan sadel så måste man hålla sin egna balans och man kan verkligen träna på att hålla sin balans i kroppen och inte i tygeln. Man måste vara medveten om sin kropp när man rider barbacka. För vad händer om man spänner sig i underarmarna? Jo man blir spänd i överkroppen och i axlar = dålig balans och följsamhet. Man kan inte luta sig bakåt, för då åker skänklarna fram och man skjuter fram och upp nacken på hästen och den går troligtvis fortare. Men kan inte heller luta sig framåt för då åker skänklarna bak och vad kan då hända? Hästen blir troligtvis lite irriterad.

Att bara kunna rida med mjuka händer i tänket fram inpåvägen utan att börja fippla och dra i tygeln.

Man är verkligen tvungen till att ha balansen i benen och våga släppa och slappna av och följa med, Rida. Drar man upp knäna hamnar man i en knipande position. Drar man bara upp ett knä i en rörelse så tippar man åt sidan etc.

Dessutom kommer man nära hästen på ett annat sätt. Jag red barbacka idag för att jag ville komma åt hästen mer med lättare hjälper och se hur reaktionen blev då. Magen på hästen är något rund så sadeln glider lätt i sidleds vilket kan göra det svårar till att få hästen i balans om den är kännslig vilket denna är. Men idag så kunde jag göra tätare tempoväxlingar, övergångar med hjälp av att tänka närmre och bara andas ut och sakt av. Jag var i alla fall jätte nöjd med passet utan sadel. Kommer absolut göra det oftare. Dels för att det ger ryttaren en väldigt bra koll på hur bra koll man har på sin kropp och dels för att man kan komma åt sitt djur lite annorlunda mot i en sadel. Har man en icke kännslig häst och kanske vill få lite mer kännslig för hjälper, Testa att rida barbacka?

Ridningen handlar egentligen om en sådan enorm kroppsmedvetenhet så det skriker om det. Att kunna tvinga kroppen till positioner där man måste vara för att få hästen dit man vill och ska göra. Fasinerande när man tänker på det. För alla hästar är olika och därmed kan man inte rida likadant på alla djur. Jag har fått träna oerhört mycket med just kroppsmedvetenheten sedan jag började här, vilket är super. Chefen tjatar på mig hela tiden varje dag om detta med kroppsmedvetenhet. Man har alltid trott att man haft det, men när man möter och tränar för någon som är fanatisk med detta så är det bara till att göra om göra bättre. Hästarna i världklass nivå kräver av ryttaren att ha en kroppsmedvetehet, blockar man, så stör man.


Kroppmedvetenhet.....

Men jag tycker att kan man så ska man testa att rida barbacka. Specielt om man vet att man blir spänd och kroppen blir motvillig och blockar. Utan sadel måste man komma till ridning för att kunna sitta kvar.


Kommentarer
Postat av: Emily

Jag har ridit barbacka sedan i augusti nu haha, har ingen sadel som passar så ska köpa en ny :) Men det är superträning! Dessutom om man är lite oliksidig eller sitter snett så är det ju jättebra att rida barbacka för om man inte sitter rakt så glider man ju av haha :)

2010-11-23 @ 22:37:26
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

bra inlägg! testade på bell en gång och jisses, det hade hon inte varit med om innan. :P haha

härlig bakgrund

2010-11-23 @ 23:06:18
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Camilla

Jättebra inlägg o bra träning!

2010-11-24 @ 11:43:10
URL: http://hastskotare.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0