Girls sport

Jag var innte på www.showjumper.blogg.se i min vanliga ordning och såg att hon skrivit ett inlägg om Douglas Linderlöw och länkat till ett uttalande från Aftonbladet.se som ni finner här

Men där jag fastnade handlade egentligen inte om Douglas eller liknande utan det handlade om en kommentar till artikeln.



Jag kan förstå att man kanske undrar varför det inte är så många tjejer med i just landslaget, för i sverige och på ridskolenivå så är det ett x-anatal mer tjejer än killar.

Men det som jag kännde är så gammalt och uttjatat är just det "Är inte ridsport en tjejsport?" Jag ställde mig själv en fråga när jag läste kmmentaren, "Vad är en tjejsport resp killsport?" Tjejer spelar fotboll. tjejer kan spela hockey, handboll, vollyboll, innerbandy you name it. Men de förblir väl bara en sport, medans ridsporten hamnar under kategorin "tjejsport" Det känns verkligen som den "yttre" världen (om kan få lov att skriva så), de utanför hästvärlden inte har en susning om vad hästtporten verkligen innerbär. Många av tjejerna som håller på med hästar är nog bra mycket tuffare än kanske de som lever ett shoppingliv. Det ska mockas, det ska bäras, det är skitväder och det är en jäkla massa saker som inte många andra sporter behöver deala med. Jag skulle verken kalla ridsporten för kill eller tjejsport, det är en ridsport!


Något annat som är med ridsoprten är att den tillhör kategorin av väldigt få sporter där tjejer och killar tävlar mot varandra, med varandra på samma villkor. Det spelar ingen roll om man är en tjej eller kille. Det är på samma villkor. Bara där tycker jag att det inte kan sägas tjejsport eller killsport, Det är verkligen ridsport. 
 
Om man ska gå efter samhällets normer om vad som är tjejigt eller inte tjejigt, kan man ju undra om det verkligen är så tjejigt med att mocka i ur och skur, bära x-antal kilo foder, ta hand om 500-700 kg tunga djur, där man får förbise om det är ösregn, torka, 20 minus, 2 meter snö. Få skit under naglarna. Ja men listan kan göras lång, så är ridsporten verkligen så tjejig som folk säger som kommentaren ovan? Inte enligt vad tjejigt egentligen är om man går på samhällets normer eller hur?

För mig finns det ingen tjejsport eller killsport. Det är en sport och i detta fallet ridsport. Varför det är mer dominerat av killar på elitnivå kan man ju undra. Kanske det handlar om att de kvinnliga ryttarna skaffar barn och familj vilket kan göra det svårt att fortsätta rida får många och tar mer tid att komma tillbaka. Det är en väldigt tidskrävande sport också. Jag kan inte säga varör det inte är så många tjejer med jämfört mot killar uppe på elitnivå. Det viktiga är ju att det faktiskt finns tjejer och killar som tävlar mot/med varandra på samma prenciper.

Men om jag ställer tillbaka frågan vad är en typiks tjejsport vs killsport? De som tror att ridsporten handlar om gulligull och flätor hit och dit, med rosa stall och transport, ja ni förstår vad jag menar va? Men den som tror det om ridsporten har ju verkligen fått allt bakom flötet. 


är detta definitionen av ridsporten?? 
De som har den bilden av ridsporten, får gärna komma till mig en vecka så ska vi se vad som säger sedan. ☺☺




 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sen kan man bara vända sig om och se travsporten som är mansdominerad, men det är fortfarande samma arbete och samma djurslag inblandat... Men där är det accepterat, där finns inga fördomar mot "killar som håller på med hästar".. Vad är den stora skillnaden egentligen??

2011-02-03 @ 09:38:41
Postat av: ina

Indeed! Bra skrivet.

2011-02-03 @ 09:55:46
URL: http://cavaliere.blogg.se/
Postat av: Mia

Jätte bra skrivet. Och bra reflektion. Att det inte finns så många tjejer i den absoluta toppen kan ju pricis som du skriver bero på att dom skaffar familj och barn. Men det gör väll killar åxo? Skaffar familj och barn? Men dom slipper ju bära på barnet i nio månader och kan fortsätta med sitt vanliga liv iallafall. Det har nog mycket att göra med att tjejerna inte får behålla sina poäng som dom ridit ihop under världscuper osv. Men det har ju börjat diskuterats och det är ju toppen bra!

Tror man kan skriva/prata om den här frågan i en evighet.

2011-02-03 @ 11:28:31
URL: http://miawetterstrom.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Nu glänste du till igen!! Älskar läsa när du har en åsikt, så genomtänkt och klokt! :)

Kanske tar många föräldrar sina döttrars intresse på allvar, de köper ingen häst, de skjutsar inte, köper ingen utrustning. Tillslut orkar inte tjejerna kämpa för sitt intresse längre. Ser samma sak här hemma, sonen fick kläder till sin ju-jutsi träning direkt, medans dottern och jag får försvara våra resor till ridhuset. Åka till skidskolan går bra.. Varför ska dottern ha en ny ponny, hon har ju gamla Prins... Tur hon har en mamma som inte ger sig så lätt. ;) Men jag tror faktiskt att hästintresset ses som övergående, inte som något som kan vara värt att satsa på. Tyvärr...

2011-02-03 @ 13:03:15
URL: http://stallrosens.bloggplatsen.se
Postat av: Louise

Grymt skrivet! :)

2011-02-03 @ 19:23:29
URL: http://livingwithbompa.blogg.se/
Postat av: Sanna

Ytterligare ett mycket bra och tänkvärt blogginlägg från dig!

2011-02-03 @ 19:31:42
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Åsa

Intressant reflektion. Och jag håller med. Dock heter det ju inte fotboll när tjejer spelar, då heter det "damfotboll". Och när det handlar om hockey är det "damhockey" (där är även tacklingar förbjudna, vad jag vet, why??). Fotboll som fotboll liksom!



Ridsporten är som du skriver en av få sporter där män och kvinnor tävlar på lika villkor och varför det är flest män i eliten kan mycket väl bero på det du skriver men jag tror även det beror på att killar (generellt sett) är mer tävlingsinriktade, de vill bli bäst, helt enkelt. Tjejer är inte vana vid att ta plats eller visa att de kan. Men det känns som det är mer tjejer på väg upp i eliten nu, det börjar liksom jämna ut sig lite, precis som i resten av livet. Tjejer börjar visa framfötterna lite mer, vilket ju är jättebra!

2011-02-03 @ 22:47:59
URL: http://hasteriet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0