Gästbloggare med Fullt ös - Medvetslös...

Gästbloggare: Catrin HENRIKSSON, Dressyrgården, Egenföretagare inom hästnäringen.

Efter att ha kört Nathalie, min dotter på 1,5 år, till dagis förberedde jag och Josefine, som är här på sommarpraktik, frukost för de danska gästerna som hyr stuga på gården. Därefter upp till ridbanan 9.30 för att börja rida Totte, en av mina träningshästar. Timmie, beridarelev här på Dressyrgården, hade varit vänlig att skritta fram honom i hand. Mitt i träningspasset kom jag på att jag i all hast glömt av att jag själv behövde äta frukost, dessvärre händer detta ganska ofta då jag har mycket att tänka på och har fullspäckat schema...

Ringde ner till Timmie och bad att nästa häst skulle levereras med ostmacka och allt. Princess Leia, annan träningshäst eller rättare sagt ponny, började jag rida ca 10.10. Josefine hade skrittat fram henne i sina ursnygga röda gummistövlar! Och en ostmacka kunde intagas under ridning i diagonal slutor i skritt - helt ok och faktiskt första gången jag ätit frukost till häst. Har ni provat? Dubbelmacka är att rekommendera och en häst med energi. Leia var lite skeptisk till min smörgås men när jag hade den i vänster handen var det inga problem. Nästa träningsponny Jonny Ponny, eller rättare sagt Jon Bon Jovi slapp diverse nyheter som ost smulor i manen. Ikaros min egen häst red jag sist. Då han skoddes igår blev det ett lättare pass och de fyra hästarna var för min del klara kl 11.40, då Josefine kom upp och skrittade av Icke Darling. Tänk va' förspänt jag har det just nu två praktikanter som levererar hästar till ridbanan. Enligt min plan skulle jag varit klar med hästarna kl 12.00 varvid Totte fick en kortare man och örontofsar, hovskägg och svans klippta. Nu ser han mycket snygg och stilig ut. Och kl 12.10 kunde jag lämna hästar och stall. 

Efter en snabbdusch och omorganisation i det efter Falsterbo- och Laholmstävlingarna blivande kartongsamhället i ridsportsbutiken kunde jag ta emot en kund för att måtta dressyrstövlar. Det blev ett par Königs Comtesse och ett par Königs sporremmar. Totalt 8.785 kr. Och nu gjorde jag det igen fast jag märkte det inte förrän ett par timmar senare. Timmie och Josefine hade gjort Dressyrmackor och jag missade mina...

RECEPT DRESSYRMACKOR
Tag två skivor Lingongrova.
Bre ett tunt lager med Bregott.
Sedan ett tunt lager med Äkta Majonäs (ingen lätt variant...)
därefter skivade hårdkokta ägg. (Ett ägg räcker till två smörgåsar.)
Kalles kaviar i valfria snirklar
och sist dekoreras smörgåsarna med finhackad purjolök.
Mums för den som inte glömmer sina.

Nathalie slutar dagis kl 15.00. Idag fick jag ringa och meddela att jag blev sen, dock endast 10 minuter.
Väl hemma roade sig den väldresserade Nathalie i Vivve Vivaro (min företagsbil) så att jag kunde packa kartonger för att åka till posten i Våxtorp och skicka i väg varubeställningar. Vi passade också på att åka till Teddykompaniet i Båstad, som är en av mina leverantörer. Vi lämnade tillbaka de väskor vi haft på konsignation under Falsterbo och Nathalie shoppade loss i Outlet butiken bredvid. Det blev tre gossedjur. Ett skall hon ge till sin kusin Marcus.

Tillbaka på Dressyrgården packade jag ut Vivve efter Nathalies och min sejour till Danmark förra veckan då vi besökte en dansk tränar- och domarkollega som har börjat sälja de ljudanläggningarna jag designat till dressyrtränare. Vivve packades nu med sadlar för den sadelprovningen som är bokad imorgon onsdag. Nathalie och Josefine lekte i trädgården med traktor, trehjuling och med gårdshunden Snoopy. När de danska gästerna kom hem vid 19-tiden var Nattis och Snoopy givetvis tvungna att hoppa upp i deras bil och undersöka den på allt möjligt... Typiskt och pinsamt...

Lite vildhallons plockande blev det tillsammans med Timmie innan det var dags för mig att ordna med mat.
Chili con Carne à la Catrin.

RECEPT Chili con Carne
Stek köttfärs.
Krydda den stekta köttfärsen med diverse kryddor. Idag blev det salt, svartpeppar, paprika pulver, spiskummin och cayennepeppar.
Därefter tillsätt en burk med vita bönor i tomatsås.
Lite till special kryddning i form av Pepperoni olja, Chili sås och oregano.
Koka upp allt i stekpannan och servera till Nachos chips och sallad.

RECEPT Sallad
Isbergssallad
Gurka
Tomat
Rödlök
Melon
och vinegrette sauce (salt, peppar, senap, en del rödvinäger och två delar olivolja)

Vi var jätte hungriga och åt med god aptit. Maten var lagom het. Vi grät inte men vi svettades under ögonen.
I ett svagt ögonblick lovade jag Timmie att gästblogga här på hans sida som belöning har han gjort chokladbollar som jag nu skall sluka i mig.

Catrin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0