Isabell Werth om dopingtestet

Werth om det positiva dopningstestet Tyska dressyrryttaren Isabell Werth uttalar sig idag om det positiva dopningstestet hennes häst Whisper lämnade vid tävlingarna i Wiesbaden i maj.

Werth skriver att Whisper lider av shivering, som gör att hästen har svårt att stå på tre ben under en längre tid, till exempel vid skoning. För att hjälpa hästen har Werth kontaktat sin veterinär, Hans Stihl från Schweiz, om det finns något som kan underlätta vid skoning och liknande, då shivering är obotligt. Enligt Stihl har flera hästar reagerat positivt på Modecate, som innehåller Fluphenazine, och Whisper injicerades därför med medlet den 16 maj. Enligt Werth gjordes detta för att kontrollera hur hästen reagerade på medicinen, vilket gav ett positivt svar - hästens besvär minskade.

I sitt meddelande skriver Werth att hon frågat veterinären om karenstiden, och fått svaret "att sex dagar borde räcka, men man kan aldrig vara helt säker". Därför väntade hon till den 30 maj, två veckor efter medicineringen, innan hon tävlade hästen igen.

FEI har vid testet hittat spår av Fluphenazine, något som Werth menar var rester av den tidigare medicineringen, och som därför inte hade någon verkan vid tävlingarna. Hon trodde själv att hon agerade korrekt.
Werth är en stark förespråkare till att reglerna för dopning ses över så fort som möjligt, så att det är möjligt att utföra nödvändiga behandlingar på tävlingshästar utan att samtidigt riskera långa avstängningar. Werth avslutar meddelandet med att be om ursäkt till alla i sin omgivning och ridsporten i stort.

Även Werths hästägare, Madeleine Winther-Schulze, har uttalat sig om fallet där hon säger att alla i stallet är mycket besvikna. Hon menar att veterinären sagt att det var okej att tävla.



Isabell Werth

Ja, vad ska man säga. Antingen så ljuger hon om att hon trodde att det var okej eller så är det helt enkelt veterinären som inte har koll? Svårt med sånt här. Man kanske skulle ha tagit ett prov innan tävlingarna för att vara totalt säker. Vi kommer aldrig att komma ifrån medel som räknas som doping. Ibland så använder vi saker som man inte tänker på är doping klassat som till exmpel liniment. Vissa sorter får man inte lov att använda innan ett antad dagar före tävling. Jag vet att när jag skulle tävla så använde jag inte något liniment alls. Då jag hörde att det finns ett märke som det inte såtr något om doping men klassas som det vid prov. Nu har jag inte startat någon större tävling där det är doping prov men misstag sker. Nu stöttar jag inte doping över huvudtaget, men ville bara säga att ibland så begås det misstag. Men att dopa en häst för att få bättre resultat är lågt i mina ögon. Hur roligt är det att vinna när man vet att man inte är ärlig?!? Då kommer jag hellre två eller lägre men veta att jag kör med rent spel. Eller? Dessutom, är det värt att utsätta hästen dessa preparat? I detta fallet tror jag att hon menade hästen väl och ville kunna hjälpa den och litade på de ord hennes veterinär gav henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0