Hur ska man förhindra!


Mobbing är inget nytt. Vi vet att det finns där men vi stänger ögon och öron. Ingen ingriper när orden slår mot en själs öron.

"Bögjävel, Hora, manshora, fitta" Är ord som ingen reagerar på i en korridor. Orden är sagda så många gånger att ingen bryr sig om dess inebörd, vad dessa orden kan påverka en själ som dagligen får höra. Var dag är det någon som får dessa orden slagna i ansiktet och personen som slog skrattar och vet att ingen kommer att säga "lägg av" utan kommer enbart fortsätta.


                                                   


Fram till gymnasiet så var min vardag det som står ovan. Ingen hörde, ingen såg. Inte ens lärarna kunde förstå, orden jag fick höra av dom var ofta "men det är väl inte så farligt" "dom som är så snälla grabbar" Jag var givetvis den som bar ansvaret. Helt okej att kalla mig bögjävel eller höra sånger i matsalen "Bögen raskar över risen" En del ord kan jag inte ens nämna, för jag tycker att de orden inte är nämnvärda.

Idag är jag starkare, kalla mig vad du vill och jag skrattar. För jag har lärt mig bättre. Att ge personer som bokstavligen trycker ner andra är inte värd att ge uppmäksamhet. Undrar hur dom mår i dagens läge? Skit skulle jag har sagt för några år sedan men jag är bättre än så än att hoppas på att någon har det skit och sjunka ner på deras nivå.

Dom som INTE råkar ut för detta förstår nog inte hur påverkad man blir. Det har tagit tid att bli av med alla känslor, all förtvivlan, all rädsla. Förr vågade jag inte ens gå på stan, vågade inte fråga konduktören vilket spår tåget går ifrån. Min värld var svart, ibland kom funderingarna och frågorna om det ens var värt att fortsätta? Men med hjälp av mina underbara vänner som sedan kom i livet har lärt mig att se.

Mycket av det som hände då är förbi. Inget kan stoppa mig nu!

Det finns såmånga där ute som behöver ett stöd, höra en röst säga "hur mår du". Det är dags att sätta ett stopp för detta som sker. Inte är det enbart skolor detta hanldar om, även på arbetsplatser bland vuxna.

En kan inte göra allt men om vi hjälps åt kan vi göra något åt det!



Kommentarer
Postat av: viktoria

har varit med om precis samma sak och det som inte dödar dig stärker dig. Detta resulterade att jag flera år senare drabbades av ångerst och deppression med social fobi. Allt pga att jag vågade stå för vad jag tyckte och tänkte

2009-11-28 @ 08:51:13
URL: http://www.sotflikka.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0