Åsikt

                           Nu ska vi se vad läsarna har för åsikt aswell
                             
Frågan kommer ofta upp, svaret är blurrigt. En självklarhet är det att använda hjälm när man sitter på häst. Men alla gör det inte. Nu talar jag inte om mediåkra ryttare som har sin egna lilla häst eller ungdomar på ridskola utan professionella ryttare på hög nivå!

Under mina år då jag har jobbat i stall är det här där jag jobbar nu som jag sett min chef använda hjälm konstant, varje dag. Åt andra sidan rider hon heller inte mellan 5-10 hästar om dagen. Men är det ett rimligt skäl. Enligt mig inte. Men något man gör varje dag blir lätt till slarv. "Det händer aldrig mig" brukar man säga. Men något man inte bör säga. Allt kan ske alla.

Jag ska själv inte sticka under stolen med att jag aldrig har ridit utan hjälm för det har jag. Men inte under de senaste två åren. Varför? Min chef använder hjälm. Vi gör som andra gör, människan är ett "flockdjur". Människan vill gärna proffilera sig med sin förbeld. "Jan Brink rider utan hjälm, då kan jag också göra det"  Man vill helt enkelt göra och vara som sina förebilder.

Ute på tävlingar osv där det är öppen framridning där ALLA kan se dessa ryttare rida fram. Tycker man ändå att dom borde ta sitt ansvar som förebild. Är man på den nivån så blir man en förebild för någon oavsätt om man vill eller inte. Att dom i alla fall kanske kan snvända hjälm då?!?!

Vad var och en gör i sitt hem angår inte mig och jag har verken tid eller lust att sitta och gneta om vad andra gör i sina egna hem. Samma sak gäller om dom använder hjälm hemma eller inte. Det är deras ansvar, och låt dom ta hand om sitt ansvar själva. Om var och en skulle ta sitt egna ansvar och sköta sitt så kanske fler skulle använda hjälm. Men om ärligheten ska fram så är det väldigt sällan jag ser ryttare rida utan hjälm. Senaste var när jag jobbade i ett stall nere i skåne. samt när jag varit och sett ridning på andra stallar där professionell företagande och ridning finns. Inte har jag sett några ungdomar på ridklubben, privatryttare eller skogsmulle ryttare rida utan hjälm!

Vi frågersätter heller inte westernridningen, de artiklar eller säljannonser jag sett i tidningar så är det ytterst sällan dom använder hjälm. Dom anvädnder cowboy-hatt. Men klart i reglementet står det jue huvudbonad!

Jag kommer faktiskt inte ställa mig för eller emot. Det är var och ens ansvar att bära hjälm eller inte.

Vad anser ni?
använder ni hjälm när ni cyklar?

Åsikt by melanoz

Kommentarer
Postat av: Emelie

Att rida utan hjälm = inte bra

Jag tycker man ska vara rädd om huvudet och använda hjälm - alltid :)

Kram

2009-10-14 @ 17:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0