Melanoz tipsar

Jag ska snart börja puttsa läder alltså persellvård som det så fint kan heta!

Det finns en hel drös med lädervårds produkter men jag hartvå favoriter som jag använder mig utav!



Första jag gör är att puttsa med tvål, har sett många använda enbart fett och då slår min varnigstriangel på. Gör du så att du enbart använder tvål så smörjer man bara omkring smutsen på lädret. Så ta för vana använd ALLTID tvål först.

Tvålen jag använder mig utav är Stübben Glycerin lädertvål. Den är enkel att använda och den håller länge! Jag använder mig då av en svamp som jag blöter och kramar ur snurrar runt svampen i tvålen och sedan är det bara till att köra på. När jag puttsar en sadel så gör jag ena sidan klar innan jag på börjar den andra och det är för att inte tvålen och smutsen ska hinna torka in innan jag är klar. Ta inte hellerför mycket tvål, ha som grundregel LITE TVÅL MYCKET VATTEN inte hela värdlen om man har för mycket två men tvålen sliter nämligen på färgen som lädret har. Jag tycker om när det lödrar lite för då känns det som man får rent.

Fettet jag använder mig utav är Albion swiss formula Natural Leather BALM. Ett fett somär mycket enkelt att applicera på svampen och arbeta in i lädret. Det är drugt och lätt arbetat. Många fetter blir väldigt feta och är svåra att arbeta in i lädret, liksom lägger sig som en yta. Inget som jag rekomenderar. Var noga med att verkligen arbeta in fettet. Finns ett ryckte om att man inte ska fetta under sadeln, alltsåpå stoppningen. Jag säger FEL. Klart man ska fetta där. Om en häst nu blir svettig så drar sog stoppningen åt sig svetten och packas då ihop. Fettar du in lädret så drar inte lädret åt sig svetten och då drar inte stoppingen i sin tur åt sig i sin tur svetten. Så våga fetta under sadeln.

Stübbentvålen kostar ca 100kr

Albion fettet kostar ca 160kr


Övriga tips

Ta för vana att ta av chabrak/vojlok och sadelgjord efter du har ridit. Dethjälper dig att spara på din sadel. Svettiga chabrak som hänger med sadel torkar oftast inte så där jätte bra därmed drar sadeln åt sig fukten uppi stoppningen. Så för ekonomins skull rekomenderar jag att ta av chabrak och sadelgjord.

Läderridstölar som man vill hålla blanka. Använd INTE tvål eller fett. Enbart jummet vatten och svamp.Tvålen och fettet gör så att den blanka ytan fösvinner. Jag brukar använda lite tvål där det har hamnat stöv på insidan eller nere vid foten men aldrigpå skaftet och efter det lite fett som jag arbetar in väl för att förhindra att det ska torka. För att skydda stöveln använd skokräm, både vårdar och skyddar samt gör det blankt med hjälp av en mjuk borste och kanske en gammal stickad strumpa. kom på en sak till, använd aldrig skokräm, tvål eller fett på insidan av stövlarna blirlätt gnisligt när man rider då stövlen hamnar mot sadelkåpan.  Kan gå in närmre på det i ett annat inlägg hur jag gör mina stövlar fina inför tävling samt övriga utrustningen.

Hoppas tipsen är till användning!


Kommentarer
Postat av: ida

hej, tack för dom smarta tipsen du hade.

jag har hört att man ska ha lite vatten och mycket tvål när man smörjer för att lädret torkar ut om man har för mycket vatten?! fast jag håller med dig om att det känns som att sakerna blir renare om det löddrar lite grann :)

2010-03-17 @ 18:20:34
URL: http://maowie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0