Svar på kommentar!

Jenka om KUL!!:
Hur ser en träningsvecka med Chiron ut? Kul att höra lite om upplägget och varför


                                      

Veckan kan variera beroende på tävlingar, träninar eller om vi ska iväg på något.
Men en vanlig vecka enbart hemma kan se ut så här.

Måndag: Joggar honom uppe på banan. Försöker få honom rund och "djup" i formen. T.ex. i skritten så rider jag med något längre tylar, gör över gångar så han blir mjuk i ryggen, volter serpentiner. Rida honom fram till stödet. Det ja tänker på idag är att inte vara för ambitiös. Han viulade igår söndag så jag kan inte växla upp till 5 på en gång. Jag gör liknande arbete i traven, volter, övergångar, serpentiner under lätt ridning. Galoppen blir i lätt sits lägga honom rund i formen och bara galoppera på. Måste röra på kroppen komma igång. Inet ansträngande arbete på måndagen helt enkelt.

Tisdag: Idag kräver jag något mer. Rider övningar där jag märker problem eller arbetar vidare på det jag märkte igår. Men jag kräver inget fullt ut. För att lösa problemen man har så måste man rida övningar där jag märker svagheterna. Den första är serpentinen. Enkel övning men där man lätt blir avslöjad om man har hästen mellan skänklarna eller om den lutar sig i bågen eller lägger huvudet på sned. Går han bra i traven denna dagen så år jag över ganska så snabbt till galopp. Det är för att han inte ska hinna bli trött. I aloppen så bärjar jag kanske med lite tempoväxlingar, se så att han fortfarande är med mig gällande gas och broms. När ja fått energi i galoppen (utan att rida fort) så rider jag lite förvändgalopp. Börjar först med bågen på långsidan, om det går så avancerar ja att jag rider kort diagonal, sedan förvänd utt till hörnet och innan hörnet avbrott till trav, innan han tappar balansen. Så kan en tisdag se ut.

Onsdag: Här kan han vara väldit ambitiös. Lite för ambitiös och glömmer bort att lyssna på sitsen. Men kanon bra man vill ha honom ambitils. rider enkla övningar som gör att han börjar lyssna på mig och mina hjälper igen, utan att jag bromsar honom. Jag låter staketet göra jobbet. Gör det enkelt för dig! Oftast så rider jag lektion på onsdagar. Och ibland så visar vi honom något nytt. Tex Öpnna eller bogen in som vi säger då vi enbart visar honom vägen till öppna. Bra att visa lite nya saker då han är ambitiös.

Torsdag: Idag försöker jag rida ut om möjlighet finns, Vill gärna ha någon hemma då han kan börja bocka ute i skogen och sedan får man jaga häst.

Fredag: Rida på bana eller longering beroende på hur han kändes onsda torsdag, trött dagen innan då longerar jag.

Lördag: Beroende på fredagen.

Sönda: Vila.

Så kan en vecka se ut till grunden. Sedan är det beroende på lektioner osv. Chiron har vi ingen press på att han ska gå Breeders t.ex. Han ska hålla för framtiden. Han har vuxit mycket i sin kropp och är väldigt ambitiös så lätt att rida honom för mycket.

Idag är det t.ex. Proramträning. Jag fick inte igenom honom fullt ut under ridepasset igår. Så det kanske krävs att jag måste rida honom på banan i moron också för att lösgöra. På fredag ska jag rida ut då ja själv ska iväg och kommer inte tillbaka fören lördag kväll. Då måste jag känna över och ha reservplaner. Jag har en plan för varje ridpass. Men ibänd när man hoppar upp så känner man OBS... jag kan nog inte kräva så mycket idag eller den övningen får vänta. Då måste jag vara snabb som ryttare och känna av (kallas ryttarkänlsa) och planera om. En A samt B plan helt enkelt!

Jag hoppas svaret blev okej. Är ganska svårt att svara och formulera men gjorde så gott jag kunde! Fråga på om ni undrar något!

Har inte stress med din häst, bättre att den håller längre en för en stund.
Tänk igenom din ridning för dagen, lägg upp en plan. Känn efter.
Slut på motivation till ridningen, gå till din tränare, se andra rida fråga om hjälp.
Ha kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0