Killen har en fundering

Hoppryttare är tuffare och mer "ah det löser sig" Dressyrryttare är med fega, försiktiga och "Det går inte göra för hästen blir rädd" Om någon har hört detta förut så upp med en hand!!

Detta påstående som jag kallar det är från min sida FEL! Varför skulle dressyryrttarna vara fegare än hoppryttarna? Nu pratar jag om proffesionella ryttare. Att kanske den äldre damen på sin äldre rutinerade häst väljer att rida dressyr är kanske för att det passar henne mer, och den livliga 15 åringen vill kanske hoppa för mer fart och fläkt.

Jag själv var hoppryttare en gång i tiden och sadlade om till dressyr och inte var det för att jag var feg och inte vpgade hoppa. Det handlade mer om att dressyren fasinerade mig mer än hoppning.

Visst krävs det mod att hoppa stora klasser och tanken tveka finns oftast inte hos en hoppryttare inne på banan. Men är det så mycket fegare att rida dressyrhästar, visst man ska vara på marken. Är tanken i alla fall. Men oavsätt hppryttare som dressyrryttare rider man på marken och så väl en hopphäst som dressyrhäst kan bli"galna" resa sig och stå på bakbenen, bocka som en gnu och klättra på sarjen eller vad det nu kan vara.

När en häst går över gränsen till att bli farlig. Tycker jag personligen inte att det är speciellt kul och man får kanske en kännsla av "detta kan gå illa, jag måste av" Så handlar inte det (för mig i alla fall) om att jag är feg för att jag är dressyrryttare utan mer om ett synt förnuft och ett humaniskt tänkande? Jag har redan fått hästar över mig som gått omkull eller galna hingstar unghingstar som bli till sig i traserna utan att bli rädd. Men man kommer till en gräns där man kommer till tanken, vad är det värt? Skulle inte hoppryttare också ha det tänket? Jo,jag tror det. Men skillnaden är att när en hoprryttare säger "nej jag vill inte sitta upp på denna" då är det mer som att det är mer respekterat medans en dressyryttare blir kallad chicken. Är det inte lite så?



Bara för att jag är dressyryttare behöver inte det betyda att jag inte vågar rida ut hästarna, galoppera på ängarna eller gå över stockar i skogen. Jag tror att det är många som inte vet vad det handlar om som klämer ur sig sådana saker som att "du är dressyrryttare klart du inte är lika tuff som hoppryttaren" vadå klart?



Vad som är klart är att en dressyrryttare som sällan hoppar större hinder inte känner sig bekväm med att rida an ett stort hinder. För att vanan inte är inne. Det är som att säga till en långskidåkare att åka ner för den brantaste puckelpistbacken. Personen är inte rädd för att åka skidor men för att åka puckelpist för en brant backe som man kanske aldrig eller väldigt sällan gjort krävs kanske lite träning innan man ger sig in på det. Skillnad enligt mig.




Skulle någon söga till mig, hoppa en bana på 110cm. Visst inga problem. Men jag skulle defentivt inte känna mig bekväm med det för det var sjukt länge sedan jag hoppade bana på 110cm.

Skillnad på personer och skillnad på jaget som man har. Inte om man är hopp respektive dressyrryttare.

Eller?





Kommentarer
Postat av: Sanna

Jag tycker att det var ett mycket bra inlägg!



Är det inte överlag så att man har fördomar mellan olika inriktningar inom hästsporten?

Som islandsryttare (som började i ponnyvärlden) märker jag av att "vanlighästryttare" kan ha otroligt mycket fördomar mot oss inom isisvärlden. Men ska jag vara ärlig är det inte bättre där, utan där har man fördomar mot "vanliga hästar".

Jag kan känna att många hästmänniskor inte tar mig på allvar, bara för att jag håller på med islandshästar.



2010-11-19 @ 15:52:38
URL: http://fiasanna.zoomin.se
Postat av: Camilla

Sv: Ibalnd chockerar man sig själv med hur snabbt man kan jobba. Går undan alla andra dagar men det finns tydligen en växel till.



I Hjo. Då va du bara tre mil ifrån mig:) Så långt att åka och hämta en ponny för prov. Nån extremt bra? Finns det inte massor av hästar i Skåne?



Jättebra inlägg ovan föresten! En rolig parentes är ju att otroligt många dressyrryttare i toppen va talanger i hoppning när de va unga och flera framgångsrika hopp/fälttävlansryttare går över till dressyren så småningom. Blir de fegare för det?

2010-11-19 @ 18:14:32
URL: http://hastskotare.zoomin.se
Postat av: Eleonor

Där satt den! :)

2010-11-19 @ 18:52:01
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/
Postat av: Camilla

Sv: Ja sånt strul med sadel. Min blev ju stulen i sommras och sen dess har jag iten haft någon ordentligt att rida i. Köpte en ny som hästen älskade men det visade sig at tjag fick väldigt ont i knäna när jag red intensivt i den. Förstör väldigt mcyket när det inte stämmer.Tosca (unghästen) har ingen egen än pga att jag fick köpa ny till gammelhästen för de pengarna.



Haha, okej då är jag med! Varför har jag fått för mig att du hålelr till i Skåne? Haha, så det kan bli. Då va det inte så konstigt långt att åka och kolla här.

Ponnisar är väldigt dyra,konstigt. Hur dyra ska då inte stora hästar vara då vara kan man undra?



Måste vara jättesvårt att hitta en bra ponny. De ska ju kunan gå att ridas ordentligt utav barn. Hoppas den här passar bra.

2010-11-19 @ 19:26:02
URL: http://hastskotare.zoomin.se
Postat av: Lina - Mitt liv med hästarna

bra inlägg!! man har ju alltid fördomar, oavsett om man vill eller inte. vissa dressyrryttare skämtar ju om sig själva med. personligen är jag lite feg, för man vet ju vad som kan hända!

2010-11-19 @ 22:59:31
URL: http://sallberglina.zoomin.se/blogg.html
Postat av: Emily

Kunde inte sagt det bättre själv!

2010-11-20 @ 11:23:05
URL: http://memily.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0