Skrämmande!

Ett icke hästigt inlägg!





Jag var tvungen att se lite av de programet som både paow och andra bloggare skrivit om dessutom har jag hörttalas om detta program!

Det handlar om ett gäng ungdomar som är i vuxen ålder upp till ca 24 tror jag. Som lever i ett hus och ska börja ta ansvar för saker och ting.

Men jag måste erkänna att jag blir lite skrämd. Är det så dagens ungdomar fungerar? Bland annat skulle dom städa och två tjejer ca 19-20 år hade ALDRIG damsugit förut, förstod knappt hur det fungerade. En del hade aldrig tvättat eller sorterat tvätt tidgare. En kille som bor i en egen lägenhet får matlådor av sin mamma för att han inte lagar mat. Han åt mer eller mindre direkt från burkar!! Jag fattar ingenting. Är inte det ren uppfostran och läran om livet att kunna klara sig självt så att man överlever? En anna kille beställde hem massa saker som hans mamma sedan fick betala för han hade ingen inkomst.  "han kostar mellan 5-8tusen per månad" och hon betalar det! Hade det varit jag hade min mor blivit galen.

Fast jag vet inte om det bara är jag som tycker att en 20 åring ändå ska kunna fixa mat, handla, tävtta och städa. Jag flyttade ändå hemifrån när jag var 16 och har klarat mig bra. När jag gick i lågstadiet så kunde jag komma hem och stallet kanske inte var mockat. Men det var bara till att ställa sig och få det gjort. Vedhögen behövde fyllas på så man kunde få varmt i huset. Mat måste man äta om man är hungrig och det är ju inte alltid att min mamma var hemma 24/7 och kunde laga mat. Tvätta gjorde jag själv för jag ville tvätt min tvätt själv. Annars fick jag för mig att det skulle bli konstigt, typ korta byxor och förminskade tröjor haha!

Jag tror i alla fall att djuren har gett mig så mycket ansvarstagande. Men för mig har det varit kul. Att redan sedan tidig ålder fått ta ansvar. Jag har betalt mina tävlingar själv, jag har alltid köpt mina egna kläder sedan tidigt i tonnåren för jag ville känna mig vuxen, ville till och med köpa eget champo etc.

När man sedan ser ett program som Ung & bortskämd så börjar jag undra, var eller är det fel på mig? haha.

Vad tycker ni om detta? Är det en självklarhet att klara av grundliga saker som att kunna ta hand om sig sjävl, laga mat, tvätta, städa och handla etc när man är 19-20 eller ska man inte det?


Kommentarer
Postat av: Erika

Har sett alla avsnitten.

De är helt sjukt hur bortskämda dom är, samt hur tänker föräldarna ?

Hur kan dom gå med på detta, nu verkar dom ju vilja få en förändring på sina barn.



Men är själv 20år gammal.

Bor dock hemma, pga av att jag inte har råd o flytta hemifrån ännu.

Och studerar, så hoppas på att kunna flytta hemifrån fram över.



Men sköter mig själv, städar, tvättar, lagar mat, handlar, diskar m.m. :)

kan även betala räkningar, de är väl inte varken jobbigt eller svårt om man bara vill!



Suck på dessa ungdomar, som inte verkar klara av att leva utan sina föräldrar,s hjälp.

2010-11-22 @ 22:14:45
URL: http://[email protected]
Postat av: Nathalie

älskar programmet!! :D haha

2010-11-22 @ 22:37:54
Postat av: Nadja

Jag tycker det är dumt, det är väl klart man ska kunna klara sig själv!



jag är 14, och har sedan jag var 10, sorterat o tvättat min egna tvätt, då jag blev arg på mamma när hon blandade ihop mina kläder med mina syskons, och jag har alltid dammsugit mitt egna rum, och lagat mat ibland.



Bortskämda snorungar x)

2010-11-22 @ 23:01:59
URL: http://nadjaeriksson.bloggplatsen.se
Postat av: Emily

Håller helt klart med dig, det är verkligen läskigt hur bortskämda vissa kan vara :O Hur ska de kunna ta hand om sig själva sen liksom?

2010-11-23 @ 13:42:46
URL: http://memily.blogg.se/
Postat av: Eleonor

Skrev också ett inlägg ang curling i ridsport förut.



KLART man ska lära sina ungar att ta hand om saker o ting o hjälpa till därhemma. Hur fan klarar man sig annars?



Mamma jobbade mkt o när jag var 12 år fick jag lära mig att fixa enklare luncher hemma. När hon sedan flyttade då jag var 15 o min bror 16 fick vi lägenheten för oss själva. Många ojade o sa men guuud hur ska de här gå, men de gick hur bra som helst!



Att man inte kan dammsuga, tvätta eller laga mat när man är ungdom, dvs 15-25 år, då är man inte bortskämd då är man FYSISKT O PSYKISKT HANDIKAPPAD!



/ Eleonor

2010-11-23 @ 14:37:36
URL: http://hastoridverksamhet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0