Melanoz har en Åsikt!!



Ibland när man stter och läsare olika bloggar eller hör olika åsikter om saker de kanske igentligen inte har så mycket koll på. Jag anser att kan man inte sin sak till 100% ska mina inte säga "att så här är det och ska det vara" Man ska ha olika åsikter och andra konversationer, och våga "think outside the box" just för den stunden i alla fall.

Detta kan bli ett väldigt långt inlägg, men väljer att dela ner detta och hålla mig till en punkt. I bland eller nä, jag ska vara väldigt ärlig och skriva OFTA så läser man där andra kritiserar andra, gärna dom som rider på hög nivå.
Hur deras hästhantering är and so on.....

Jag har erfarenhet från stora stallar hur hästarna hanteras och ALLT detta arbete som ligger bakom. Det sägs att elitnivå ryttarna inte alls gör allt för sin häst. Nej, sant för INGEN kan göra allt för sin häst. Men man kan göra otroligt myket.

Vi kan t.ex. ta hagar. Att trähagar ska vara katastrofala för hästar. För en häst som är van att gå i stora fria hagar tycker säkert att det blir inrutat. Men släpp en häst som inte är van vid att gå i stora hagar med kuperad terräng. Vad skulle den troligen göra? Springa halvt i hjäl sig. Faktum är att det är igentligen inte vi männsikor som bestämmer hur hästen ska trivas, det gör det individuella djuret. Jag har varit med om djur som har haft en superfin hage att gå i. men som avskyr det. andras fram och tillbaka, spring hit och dit och uppgrävt vid insläppet. Frågan är, ska man svinga djuret att gå kvar? Jag gör det INTE av den anledningen att den säkerligen kommer att skada sig. Ämnet kan ske tvärtom.

Men det som jag också skulle vilja ventilera är också att många ser inte arbete som ligger bakom, med var individuella djur. Så otroligt lätt att dömma det man enbart har i ögonen. Men vad sker om man ser runt hörnet? Jag vet att det djur jag ar haft och har att arbeta med trivs. Hur vet jag då det? Genom att lyssna på vad dom säger, vad säger ögonen? hur ser kroppspråket ut. Hur verkar den när jag tar in den i ridhuset eller släpper ut den i hagen.... Man har ett evigt lång konversation med hästen. Skulle jag få in en häst som lämnats till mig och den av någon anledning inte skulle trivas, då får man gå och hitta anledning och ta kontakt med ägaren. För det äe också som så att man väljer inte duret, man väljer varandra.... 

Det finns så många olika individer häst som männsika, därför finns det så många alternativ att ta, göra och utföra det som i slutändan är samma mål.....  Vad som är rätt och vad som är fel är upp till var och en, så länge man vet vad man själv gör.  


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag håller med dig till 100%!

2010-09-11 @ 09:30:38
URL: http://showjumper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0