Vart bor du lilla råtta? I min hatt!







För många förknippas svårklass i dressyr med frack och hatt. Nu kanske hatten ska förbjudas, efter ha ridits med på banorna i över hundra år!

Är man över 18 år och rider i MSV:A klass eller högre får man lov att rida med hatt.

Jag tycker inte hatten ska förbjudas. Däremot ska det vara frivilligt i vilken klass man än rider i över MSV:A, rider man grand prix och vill rida med hjälm, ska det få göras. Men att förbjuda hatten, nej.

Det jämförs med att hoppryttarna red förr i kask, men som alltid mer eller mindre flög av efter första hindret. Men att jämför hoppning och dressyr känns på olika håll långsiktigt. Det sker mer olyckor i hoppningen än dressyr gällande tävlingssamanhang och i dressyr håller man sig på marken och hoppar inte hinder på 150cm. Att det kan hända saker på en dressyrbana också, absolut. Men hur många har sett en dressyrryttare i klasser med hatt åka av inne på banan? Kanske är bättre att sätta regel på att hjälm ska bäras ¨på framridningen och så fort man har gått av banan, där anser jag risken är större för olycka. Men vad är det för regler där?

Så för min del ska hatten finnas kvar. Men man kanske skulle höja gränsen?

Vad tycker ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0