Responsibility

När någon lyckas med att bli en känd hoppryttare, dressyrryttare eller fälttävlansryttare eller vad som, så sägs det att man får ett ansvar på köpet som man kanske inte har när inte alla vet vem man är inom sin sport etc. Det ansvaret som jag pratar om är att vara en bra förebild. Men frågan jag kan ställa mig ibland är, hur mycket är deras ansvar till att vara en bra förebild?



En person kan vara en bra förebild i många anseenden, men i själva verket kan jag tycka att vi alla är förebilder för varandra och inte bara lägga ansvaret på våra kändisar. Även om vi nu alla egentligen ska använda hjälm, så är det inte alltid hjälm bärs. Jag vet inte hur många jag har sett rida utan hjälm, men har jag börjat rida utan hjälm för att jag har sett Minna Telde i ridhuset ett x-antal gånger utan hjälm? Nej. Visst att man ska föregå med gott exempel, men även om man nu skulle se en kändis-ryttare stå bakom sin hästbuss och röka så betyder inte det att alla andra ska börja röka. eller? Var och en har sitt ansvar, kan jag tycka.

Barn och ungdomar gör väl inte som vi säger utan som vi gör som det brukar heta. Men ska allt ansvar läggas på kändisarna? Visst dom sysn, men inte alltid. Det är det vardagliga som syns mest. Jag tar inte alls ansvar eller apploderar om jag ser någon rida utan hjälm, eller gör något annat som kanske inte anses vara rätt. Det får stå för dom själva. Jag använder hjälm för att jag själv tycker det är en jäkla bra grej. Men att lägga allt ansvar på en kändis, känns inte rätt det heller, för allt som barn och ungdomar kanske får för sig och göra handlar inte bara om vad dom sett på tv eller i Falsterbo etc. Det handlar kanske mer om att lära varandra bättre. Ibland känns dom som att det är så lätt att lägga ansvar på det som syns i media, men vi som inte syns. Har inte vi ett lika stort ansvar att vara bra förebilder för varandra? Jag kanske har helt fel.

Absolut så tycker jag att kända ansikten ska föregå med gott exempel när de inte är på hemmaplan. Men jag tycker absolut att vi inte ska lägga allt ansvar på dessa personer heller. Om folk rider med eller utan hjälm hemma på sina gårdar struntar jag i. Så länge man själv vet vad man gör och ignorerar i det som är fel och visar alla i sin omgivning en bra förebild så kommer fler haka på.

Eller vad tycker ni? Är allt ansvar på de kändas ansikten?

Jag har bara ett par saker till att säga: Rid med hjälm, tänk ansvarfullt. Vad andra gör är upp till dom. Det viktigaste är att du tar ansvaret för din egna säkerhet vid ridning och hantering av hästar/djur så spelar det ingen roll om man är den enda i ridhuset med hjälm. etc.


Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag tycker du har rätt, bra inlägg :)

2011-08-06 @ 00:30:08
URL: http://hasteriet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0