Nytt år, nya visioner



Jag hade först tänkt göra en videoblogg om detta, och det gjorde jag men den blev på 12 minuter Så ni hade nog fått hål i huvudet innan ni hade lyssnat klart. Så tänkte ta och dela upp det hela lite och dela med mig av lite mentalt tänk. Hur man kan förbereda saker och ting.

Jag tror väldigt mycket på den mentala biten och inom ridningen så handlar det väldigt mycket om mentalt, kanske mer än vad många tror och faktiskt i vardagen också vid sidan om hästvärlden!

Som förhoppningsvis alla vet så är det ett nytt år. Med ett nytt år så kommer det oftast nya mål, visioner, något som vill uppnå till det nya året. Det planeras och man har redan klart för sig i huvdet att man verkligen vill göra dett och man ska.

Men sedan finns det en grupp som faktiskt kan fashinera mig en del. En grupp som säger att dom ska och dom vill, men det händer inte specielt så mycket mer. Ett halvår ett år senare så står dom fortfarande på samma ställe som dom gjorde sist. Hur kommer detta sig? Vad var det som inte gjorde att dom nådde dit dom ville eller fortsätta att sträva mot det mål och den vision som dom satt?

Min tro i det hela är faktiskt att man kanske glömmer bort den mentala biten. Den mentala förberedlsen på vad som komma ska och det man faktiskt själv hade tänkt att göra.

Oftast så fungerar vi nog som så att i våra huvuden så har vi redan delat upp de mål och visioner som vi tror att vi klarar av respektive inte klarar av. Våran hjärna känner oss mer än väl.

Det som jag tror en del behöver göra är att kanske ändra deras tänk, att förbereda sig mentalt för uppgiften och att man faktiskt ska göra det. För i min värld så har jag lärt mig att orden ska och vill faktiskt inte räcker hela vägen. Det är en oerhört bra bit på vägen men inte hela. I min värld så måste man också veta hur man ska utföra det man vill. Hur ska jag få mig själv till att göra det jag vill och vad krävs det för verktyg för att jag skå nå dit. Information, förberedelser, planering. Vad behöver just jag?

Det som jag brukar göra vid nyår det är att jag funderar vidare lite på mina vision, det som jag vill uppnå. Detta kan skilja sig väldigt mycket från individ till individ. Jag brukar oftast tänka som bäst när jag går och mockar. Jisses sicket chatter det kan vara där i boxen med mig själv.

Men åter till det som jag brukar göra är att sedan sätta mig ner med papper och penna. Alltid lättare att se saker och ting framför sig. Jag skriver ner den/dom visioner jag har. Till varje vision gör jag 5 punkter. Dessa fem punkterna ska hjälpa mig till att nå till denna visionen. Samtidigt så får jag utorterat vad jag behöver fokusera på.
Hur ska jag gå vidare? Vad behöver jag? Hur ska jag få mig själv till att faktiskt utföra detta? Ställa sig själv frågor som man enbart själv kan besvara. Att diskutera med sig själv kan faktiskt ge mer resultat än vad man anar.

Att förbereda sig mentalt och få in rätt tänk kan göra att du faktiskt kan uppnå dina mål. Men man måste vara förberedd. Jag kan t.e.x inte säga att om ett halvår ska jag rida St:georg och inte förbereda mig själv. Gissa hur det kommer gå? Samma sak med en häst, men vill inte ha en häst som tänker bakåt, men vill att den ska tänka framåt. Eller hur? Samma sak med vi människor, vi måste och få hjärnjulet till att börja snurra frammåt och se det som vi kanske inte annars sett.

Jag tror att alla kan uppnå det dom har drömt om och visionerar om. Det är bara det som finns bakom pannan som måste komma i rätt tänk.



Ingen väg är en spikrak väg. Ibland så måste vi ta vänter och ibland måste vi ta höger och ibland till och med går runt ett var tills vi kommer på rätt spår igen. Man måste bara ge sig fasen på att det går! En mental spark i baken och tillåta sig själv till att faktiskt göra det!

Hoppas ni kan få någon from av användning av detta ni precis läst. Så här gör jag i alla fall och ibland så har man behövt lite hjälp på¨traven att ge sig själv och sitt tänk en spark så man hamnar på rätt sköl igen. Men jag lovar ingenting är omöjligt. Hade jag haft de tankar i huvudet, så had ejag aldrig varit där jag är idag!

Man sätter sin egna begränsningar!




Kommentarer
Postat av: ina

bra skrivet :) fint det blev på bloggen!

2011-01-05 @ 21:34:11
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Bra skrivet!

Väldigt läsvärt, du bloggar så bra! :D

2011-01-06 @ 00:21:31
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Annika

kan bara hålla med dem ovan! Mkt bra skrivet! Tänkte verkligen till när jag läste! det där med att skriva ner 5 punkter gillade jag!

tack för ett bra inlägg! (bland många andra)

2011-01-06 @ 22:21:40
URL: http://chanina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0