Tips från Dressyrkillen

Hej på er vänner!!

Tänkte ta och visa er hur jag håller i ordning svansarna på hästarna i stallet! Ena hästen som jag har, har verkligen en superfin svans och den sköter jag som om det vore mitt barn haha!

(Blev inte de bästa bilderna på svansen, var ju lite svårt att ha den still med alla flugor och dåligt ljus var det också, men tog den bästa som blev!)

Det värsta som jag anser man kan göra med en svans är att använda piggborste! Man kan bara höra hur det sliter på svansen. Det som jag kör med är antingen en vanlig hårborste som vi människor har eller en borste som på bilden nedan.



Denna borste är faktiskt baserad på vanliga hårsborstar som vi har och är även kanon till att ta bort lera från ben etc. Men nu så finns magic brush i stället.☺

Jag borstar aldrig en svans som inte har blivit sprayad med pälsglans, jag tar det dock inte varje dag utan det får man känna efter och det håller i sig lite olika beroende på märke.

Här använder vi oss i alla fall av märket Silverado, Coat gloss. Är verkligen kanonbra och luktar dessutom gott haha! När jag sprayat svansen med coat gloss så väntar jag alltid i ca 10 minuter innan jag borstar svansen så själva glanset hinner göra någon verkan, borstar man svansen med en gång när svansen är fuktig så blir det trassel.



När man har borstat igenom hela svansen, bit för bit, jag delar alltid upp svansen för att få den jämt borstad och det sliter även mindre om man tar lite i taget. Så tar jag lite detangler.



Även detanglern kommer från märket silverado. Detangler är lite som olja och kan jämföras som silikon vi människor kan använda som man köper hos frisören. Fungerar lite som pälsglans, men denna gör svansen mjukare och inte bara hal som en del pälsglansar och ger svansen lyster och gör den lite "fluffig", luftig kanske passar bättre in. Häller några droppar i själva man & svans borsten och borstar igenom svansen.
Det är inte varje dag jag använder detangler, kanske någon gång i veckan eller inför och på tävling. Att ha detangler i svansen direkt efter att man ha tvättat den är kanon bra. Blir såå mycket lättare att göra i ordning när den  har torkat, och det sliter inte alls i och med att det är som olja och arbetar sig lättare in än om man bara hade använt pälsglans.  



Sist men inte minst! Hair Moisturizer från healty haircare. Detta medlet kan man använda till mycket! Hästar som kanske har lite tunnare svansar eller gnuggar svansen så den ser ut som ett marsvin har jag denna produkten till. Den ökar nämligen hårtillväxten i både man och svans. Den förebygger även skav från täcken etc. Någongång då och då kan jag ta och sprya lite över hela hästen, eller stryka på med hjälp av en handduk, låta vara i någon minut och sedan rycktar jag hästen för att hjälpa mot skav och förbättra pälskvaliten om det behövs. När det gäller svansen kan jag ha i detta för att få själva stråna eller taglet som det egentligen heter lite tåligare!

Så håller jag iordning svansarna på hästarna i stallet.

Man kan hitta produkterna på lite olika ridsportbutiker men våra kommer från Xtreme Horse Makeover hon är helt suverän på styling av häst!

Vad tycker ni om sådana här inlägg?? Har fler på lager t.ex. Vad vi använder när vi badar dom, till vita hästar, till svarta hästar. Hur man kan göra hovarna lite extra fina inföt tävling eller bara för att man vill.
Vill ni har fler sådana här tips?



Kommentarer
Postat av: Elin - en hästblogg med en otrolig sköthäst

Jag vill ha fler tips i alla fall! :D

2011-07-02 @ 18:55:38
URL: http://lizzylover.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ja helt klart! Alltid kul att lära sig nya saker, så mer tips-inlägg :)

2011-07-02 @ 19:15:35
Postat av: Camilla

Självklart fler såna här inlägg :D

2011-07-02 @ 23:31:29
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag tycker att det är intressant att läsa och jämföra med hur vi gör med våra hästar :P. Som jag tidigare sagt så är det ju en hel del som jag tror att jag skulle bli diskad för om jag använde på min häst innan tävling.

2011-07-03 @ 22:45:29
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: Olivia Gustavsson

det är fruktansvärt när man tar piggborste i svansen!

2011-07-03 @ 22:50:31
URL: http://oliiviiagustavsson.blogg.se/
Postat av: linnea

Bra inlägg! Ska ta och införskaffa mig den sista produkten du skrev om snarast, min häst har nämligen världens mesigaste pannlugg och om det kan hjälpa det minsta vore det toppen ;D

2011-07-06 @ 15:02:50
URL: http://shanaiak.blogg.se/
Postat av: "C"

Börjar med att tacka dig för en urskön blogg. Hittade hit av en ren slump, har ingen blogg själv än men funderat på att göra en. Min häst har extremt tunn pannlugg och manen är väl inte den bästa heller så jag ska absolut ta mig en titt hos: X H M. Ha det gott

2011-08-14 @ 22:20:26
URL: http://www.photocama.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0